Název: Name: | Curtiss P-40L Warhawk | Curtiss P-40L Warhawk |
Originální název: Original Name: | Curtiss P-40L Warhawk | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-DD.04.1943 Curtiss-Wright Corp., Buffalo, New York | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1942-DD.04.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 700 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2939 kg | 6479 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3655 kg | 8058 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 4037 kg | 8900 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,370 m | 37ft 3,6in |
Délka: Length: | 10,160 m | 33ft 4in |
Výška: Height: | 3,760 m | 12ft 4in |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,92 m2 | 235.94 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 166,743 kg/m2 | 34.15 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Packard Merlin V-1650-1 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 969,5 kW, 925 kW v h= 3 505 m a 835 kW v h= 5 640 m. Vrtule trojlistá Curtiss Electric s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 360 mm. | Packard Merlin V-1650-1 twelvee-cylinder Vee liquid cooled engine rated at 1,300 hp for take-off, 1,240 hp at 11,483 ft and 1,120 hp at 18,540 ft, driving a three-blade constant-speed Curtiss Electric propeller of diameter 11ft. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 464 l a přídavná nádrž o objemu 196, 289, 578 nabo 655 l. | 102 UK gallons and one drop tank under the fuselage of the following volumes: 43 or 63.5 or 127 or 144 UK gallons. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 595 km/h v 6096 m | 369.7 mph in 20000 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 402 km/h v 3505 m | 249.8 mph in 11500 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 16,8 m/s | 3307.1 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,58 min do 4572 m | 7,58 min to 15000 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10973 m | 36000 ft |
Dolet: Range: | 483 km | 300.1 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2213 km | 1375.1 mi |
Výzbroj: Armament: | 4x pevný kulomet Colt-Browning M-53-M2 ráže 12,7 mm (201 náboj na hlaveň) Pumový náklad: do hmotnosti 339 kg (1x 227 kg neco 3x 113 kg) | Four fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M-53-M2 machine-guns in wings 201 rpg. Bomb load: One 500 lb bomb under fuselage or three 250 lb bombs under fuselage and wings. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Tovární označení Curtiss Model 87-B4 P-40L byl ve své podstatě silně odlehčenou verzí letounu P-40F-5CU. Konstruktéři se snažili snížit stále rostoucí hmotnost Warhawku i za cenu zmenšení zásoby paliva, zmenšení palebné síly. Obě verze P-40F i P-40L byly poháněny britským Merlinem vyráběným v USA. Tento motor měl větší výškovost než motor Allison a to především díky dvourychlostnímu kompresoru. Pro zavedené odlehčení se letounu dostalo přezdívky "Gipsy Rose Lee", což byly tehdy známá striptízová tanečnice. Varianty: P-40L-1-CU byl shodný s P-40F P-40L-5-CU tato varianta byla odlehčena o dva kulomety a o interní nádrž o objemu 141 l. P-40L-10-CU drobné změny na motoru a elektrické vyvážení křidélek. P-40L-15-CU úpravy čističů nasávaného vzduchu. P-40L-20-CU změna v radiovybavení a na elektroinstalaci. Několik desítek letounů P-40L z různých výrobních bloků bylo přestavěno na P-40R-2, který byl poháněn opět motorem Allison V-1710-81. Tyto letouny byly používány k výcviku a kondičnímu létání pilotů. Přestavěna byla 53 letadla a z verze P-40F zástavbou motoru Allison vzniklo 70 letadel P-40R-1. | The P-40L was basically a "stripped" version of the Merlin-powered P-40F-5-CU. A great deal of effort went into reducing the weight of the aircraft, and indeed 450 lbs was removed. Amongst the changes was the removal of one gun from each wing, giving the P-40L a total of four wing mounted guns and by the partial removal of fuel. However, the hoped for increase in speed did not materialise – the P-40L was only 4 mph quicker than the P-40F. The RAF retained the Kittyhawk II designation for this version. Later production P-40Ls could carry rockets under the wings. The L-model was sometimes known as the "Gipsy Rose Lee", after the famous strip-tease dancer of the time. The P-40L-1-CU had the same fuel and armament as the P-40F. The P-40L-5-CU and subsequent P-40Ls had two of their wing guns removed to reduce the total armament. Internal fuel was reduced by 31 Imp gal by the removal of front wing tanks. The P-40L-10-CU had electrical aileron trim tabs and engine control changes. The P-40L-15-CU had revised carburetor air filters. The P-40L-20-CU had radio and electrical changes. A certain number of P-40Ls were selected at random and were withdrawn from operational service and modified with the adoption of the 1,360 hp Allison V-1710-81 engine in place of the original Merlin. These were used as advanced trainers. They were redesignated P-40R-2. At least 53 P-40L - P-40R conversions took place, but there were probably many more. |
Zdroje: Sources: | Zbigniew Kolacha a Marek Ryś, Monografie Lotnicze 65, Curtiss P-40 cz.2, AJ-Press 2000, Gdaňsk 5, ISBN 83-7237-040-0 William Green, War Planes of the Second World War, Fighters, Volume Four, Doubleday, 1964. www.historyofwar.org www.joebaugher.com http://www.airwar.ru/enc/fww2/p40m.html www.pilotfriend.com archiv autora |